Reklaamiseaduse osas peab toimima vastutustundlik reklaamimine, mis ei tohi olla kallutatud. Kuidas täpselt sellest üldisest seadusest aru saada, see on omaette küsimus. Televisioonis on viimastel kuudel kõige enam reklaamitud Vivuse reklaame, mida näeb Youtube kanalilt. Aaltes juulst ei tohi seaduse järgi reklaamis olla laenuga saadud võimaluste kohta käiv teave domineeriv laenamisega kaasnevate kohustuste üle. Ehk siis reklaam ei tohi jätta muljet laenamisest kui riskivabast tegevusest. Vivuse näitel tekib küsimus, et kas siis reklaami seaduslikuks tegemine tähendabki lihtsalt nende puhul paari lause ümbertegemist koos kohustusliku teava lisamisega ja siis on reklaam sobilik? Aga kes kontrollib ja mis määral emotsionaalse fooni loomist ja kust läheb piir?
Analüüsi ja teiste ettepanekutega saab tutvuda siin:
http://www.mkm.ee/public/kiirlanuturg_analyys_ja_ettepanekud.pdf
Mõned näited:
- 12. märtsil 2008 võeti vastu uus reklaamiseaduse (ReKS) eelnõu, millega sätestati
kohustuslik üleskutse tutvuda laenutingimustega ja konsulteerida asjatundjaga.
Sellise nõude kaudu loodeti muuta laenupakkumise reklaamid senisest tasakaalukamaks ja
ühtlasi teostada tõhusamalt järelevalvet agressiivsete laenureklaamide üle, mis rõhuvad
vaid laenusaamise lihtsusele ja kiirusele. Lisaks tuli seaduse kohaselt reklaamis, millega
teavitatakse oma valmisolekust tarbijakrediidi andmiseks või selliste lepingute
vahendamiseks, ära näidata (vajaduse korral vastavate näidete lisamisega) krediidi
kulukuse määr. Krediidikulukuse määr tuli igal juhul ära näidata juhul, kui teavitati
valmisolekust anda tarbijale laenu, mille maksimaalne summa on väiksem kui 10 000
krooni või mille tagasimaksmise tähtaeg on kuni kuus kuud.
- Reklaamiseaduses sooviti täpsustada sätteid selliselt, et välistatud oleksid kiirlaenude
reklaamid, mis on vastutustundliku laenamise põhimõtetega vastuolus ja suunavad
vastutustundetule käitumisele.
Täpsemalt sätestati, et reklaam, millega teavitatakse valmisolekust anda
tarbijakrediiti või vahendada selliseid lepinguid peab olema vastutustundlik ning
tasakaalustatud ja ei tohi jätta muljet, et tarbijakrediidi võtmine on riskivaba ja
lihtne võimalus finantsprobleemide lahendamiseks, ega kallutada tarbijaid
läbimõtlematule laenuvõtmisele. Reklaamis seadusega ettenähtud kohustuslik teave
peab olema esitatud viisil, mis on tavalise tähelepanu juures märgatav, arusaadav ja eristatav muust teabest.
- Tarbijakrediidi reklaam peab olema vastutustundlik ja tasakaalustatud ega tohi kallutada läbimõtlematule laenuvõtmisele. Reklaam peab sisaldama üleskutset tutvuda laenutingimustega ja konsulteerida asjatundjaga.
No comments:
Post a Comment